donderdag 6 maart 2014

KENAU

Maarten Treurniet

met: Monic Hendrickx (Kenau Simonsdochter Hasselaar), Barry Atsma (Wigbold Ripperda, de gouverneur van Haarlem), Sallie Harmsen (Kathelijne), Lisa Smit (Gertruide), Sylvia Hoeks (Magdalena), Eva Bartels (Alda), Peter van den Begin (Jacob), Anne-Marie Jung (Bertha), Attila Árpa (Don Diego), Matthijs van de Sande Bakhuyzen (Pieter Ripperda), Pau Cólera (Don Toledo), Jaap Spijkers (Duyff), Sophie van Winden (Magdalena), Simon Nader (Julio, Spaanse officier), Francisco Olmo (Alva), Antoin Cox (Teun), Bert Luppes (priester), Titánia Valentin (Mathilde), Thomas Ryckewaert (Dominique), Jara Lucieer (Beatrijs), Steven van Watermeulen Steven van Watermeulen (Marnix van St-Aldegonde), Dalotti Mark (boer), Gabriella Fon (Leida), Vincent Boele (monnik)

Scenario: Marnie Blok, Karen van Holst Pellekaan.Kenau vertelt het op waarheid geïnspireerde verhaal van de Haarlemse Kenau Simonsdochter Hasselaar, die ten tijden van de Tachtigjarige Oorlog een heldhaftige strijd voerde tegen de Spaanse bezetter. Kenau runt een goedlopende scheepswerf wanneer Haarlem in 1572 wordt belegerd door de Spanjaarden. Gevoed door haat en verdriet om de executie van haar jongste dochter, begint Kenau met haar vrouwenleger een heroïsche strijd tegen de Spaanse belegeraar. Omdat haar angst en pijn schuil gaan achter koppige geslotenheid, dreigt Kenau echter ook haar oudste dochter te verliezen.

Producenten: Yoshi Aesaert, Judith Csernai, San Fu Maltha, Iván Márk, Bert Nijdam, Els Rientjes. Camera: Mátyás Erdély. Montage: Bas Icke, Jasper Quispel. Casting: Job Castelijn, Janusz Gosschalk. Production design: Hubert Pouille. Make up: Mariël Hoevenaars. Kostuums: Brigitta Katona.

EenVandaag toonde op 24 maart 2013 het maken van de film KENAU, omdat het een Nederlandse film is die geheel in het buitenland wordt gedraaid. Daartoe werd in Hongarije een Nederlands dorp in plastic nagebouwd, de duinscènes worden opgenomen in België. De benadering van België en Hongarije leidt tot een bloeiende filmindustrie in die landen. Er ontstaan door 'filmbelgen', Nederlanders die zich in België vestigen om daar te kunnen werken. Producent Sam Fu Malta wil dat dergelijke constructies ook in Nederland worden gecreëerd. Regeringspartij VVD ziet dat niet zitten.
De opnames van KENAU gingen maandag 25 februari 2013 van start in Hongarije. Donderdag 28 februari 2013 was Sophie van Windens eerste draaidag. Opgenomen in onder andere België, Nederland. Onder andere in Amsterdam (Zuiderkerk op 26 november 2013).

Singer-songwriter Wyke van Weelden zingt de titelsong. Het is de eerste keer dat ze Nederlandstalig zingt. In 2012 zat Wyke samen met o.a. Douwe Bob en Nielson in de eerste aflevering van De Beste Singer-Songwriter van Nederland. De titelsong is geschreven door Han Kooreneef en geproduceerd door Nando Eweg. Nando schreef samen met Wyke de muziek en begeleidt haar op piano. De begeleiding op gitaar is van Wyke zelf en Xander Hubrecht, cello door Daniela Zlatkin en viool door Simone Vierstra.

Actrice Sophie van Winden ((o.a. Leef!, Happy End, Eileen, De Ontmaskering van de vastgoedfraude) verving Sylvia Hoeks die de rol om gezondheidsredenen moest teruggeven. Sylvia Hoeks in persbericht uit februari 2013: „De doorlopende werkdruk en de rollen die ik heb gespeeld de afgelopen jaren zijn me niet in de koude kleren gaan zitten. Ik hoopte de afgelopen maanden genoeg rust te hebben genomen, maar na het Filmfestival in Berlijn waar ik aanwezig was voor publiciteit rondom de film The Best Offer kwam ik er helaas achter dat ik kamp met vermoeidheidsverschijnselen. Ik had me enorm verheugd op Kenau, maar mijn gezondheid gaat voor”.

KENAU wordt geproduceerd door San Fu Maltha en Els Rientjes van Fu Works. De film is een coproductie met de Belgische producent Antonino Lombardo van Prime Time (Tirza; oorlogswinter) en de Hongaarse Ivan Mark en Judith Csernai van I’m Film (Het Bombardement). De film komt als Telescoopproject tot stand met steun van het Nederlands Film Fonds, de NCRV, CoBo, het Ministerie van OCW, Eurimages, MEDIA, de Hongaarse Tax Shelter, het Hongaarse Film Fonds Fonds en Belgische Tax Shelter. Distributeur: Dutch FilmWorks.

Marnie Blok, coscenariste is de vrouw van de regisseur.

De Spaanse acteurs Pau Cólera en Francisco Olmo, de man die zijn vader Alva speelt, kenden elkaar al en ze hadden hun scène al met z’n tweeën geoefend in Spanje, voordat ze op de set kwamen.

Regisseur Maarten Treurniet over de film KENAU op filmfestival.nl in maart 2014: "Het leger van 5000 Spanjaarden is gemaakt in de computer. In de post-productie is heel Haarlem in 1572 nagebouwd in de computer en in de scènes gezet. Met een helikopter is een keer over de Spanjaarden heengevlogen; tien tenten en zestig figuranten, want zo veel hadden we er. Dat zijn uiteindelijk tweehonderd tenten en tweeduizend figuranten geworden met Haarlem als decor erachter, terwijl de Spanjaarden op Haarlem schieten. Dat is enorm veel werk, maar ik wist dat het kon. Ik vond in
Hongarije ook een bedrijf waar ik meteen dezelfde taal mee sprak en die dit het allerleukst vinden: een ridderfilm met zo’n mooi verhaal. Ik heb zelf de software gekocht om die mannetjes te maken, om de kennis in Nederland te houden. Een Nederlander die voor mij werkt bij mijn post-productiebedrijfje in Amsterdam-Noord is vier maanden in Hongarije geweest om met de aangekochte software de visual effects te maken en dat ging heel goed. (...) De makers besloten om in de film wel beleefd, maar geen Oudnederlands te spreken. Er zit meteen een soort muur tussen de personages en de kijker als de manier van praten zo van elkaar afligt. Ik heb daar natuurlijk wel even mee gespeeld: sommige woorden zoals ‘oké’ en ‘shit’ kunnen niet, daar moet je dus goed mee oppassen. Maar Oudnederlands drukt zo’n stempel op je film en ik wilde dat het een toegankelijke, emotionele film werd."

Persreacties:
Barend de Voogd in 'de Filmkrant' van maart 2014: "(...) De scenaristen blijven Kenau maar beginselverklaringen in de mond leggen: "Ik blijf vechten voor die vrijheid! Voor onze kinderen! Voor Haarlem!" Secondaire plotlijntjes als haar moeizame relatie met dochter Kathelijne of de voorzichtig opbloeiende verstandhouding met Ripperda ("U doet mij weer versteld staan mevrouw.") zijn bedoeld om de heldin wat meer dimensie te geven, maar erg diepgaand of verrassend kun je die nauwelijks noemen. Waarom niet de 'cojones' gehad om van Kenau een echt interessante bitch te
maken? Aan de andere kant van de stadsmuren staat ondertussen de clichématig sinistere legerleider Don Fadrique de Toledo (Pau Coléra). Het Spaanse leger houdt zich vooral bezig met de Haarlemse vrouwen, totdat de syfilis toeslaat. Wanneer Fadrique zijn bedgenote verklapt dat hij de muren van Haarlem met buskruit wil opblazen, ontbreekt zelfs het sardonisch gelispelde 'Boem!' niet.Het zijn de gebruikelijke helden- en schurkenclichés, en die maken van Kenau uiteindelijk niet veel meer dan een met enige vaart gebrachte, simplistische avonturenfilm. De winterse scène waarin witgeklede vrouwen op schaatsen een Spaans voedseltransport overvallen is één van de betere momenten. Zulke scènes drukken je echter ook met de neus op het feit dat de Haarlemse hongersnood, na zeven maanden, nooit voelbaar wordt, dat de gevechten spannender hadden gekund en dat zelfs een deels fictief verhaal geen ál te groot loopje mag nemen met de geloofwaardigheid. Kenau die ongemerkt het Spaanse kamp binnensluipt met een vaatje buskruit? Een 'Braveheart met vrouwen' moest het worden, volgens de persmap. Akkoord, met enige goede wil, maar de fascinerende vrouw die Kenau Simonsdochter Hasselaer ongetwijfeld was verdiende meer."

Robbert Blokland in 'Sp!ts' van woensdag 5 maart 2014: "Zoveel films als er in Nederland zijn gemaakt over WO II, zo onderbelicht is de andere grote ’Nederlandse oorlog’, die tegen de Spanjaarden werd gevoerd. Het ambitieuze epos Kenau tracht die periode eens onder de aandacht te brengen. Niet in het minst, zo toont de film, omdat het van cruciaal belang was voor ons land zoals we dat nu kennen. (...) De paar gevechten in het (grotendeels digitaal) gereconstrueerde Haarlem leveren zeker wat vuurwerk op. Regisseur Maarten Treurniet (De Heineken Ontvoering) weet
een aanval van een Spaans konvooi op het ijs sfeervol in beeld te brengen en één van de guerilla-acties van Kenau en haar leger biedt het mogelijk meest functionele naakt uit de Nederlandse filmhistorie. Maar soms ook zijn de actiescènes wat knullig en kort, alsof het relatief kleine budget voor dit soort films (6 miljoen euro) de makers flink parten heeft gespeeld. Bovendien werkt de wisselwerking tussen de actie en de emotie te weinig. De moeilijke relatie tussen Kenau en haar resterende dochter Kathelijne (Sallie Harmsen) komt nauwelijks uit de verf, evenmin als de spanning tussen haar en prinselijk gezant Ripperda (Barry Atsma). Eigenlijk houden de eindeloze confrontaties het verhaal vooral op, wat te veel de tijd geeft om na te denken over allerlei andere onlogische zaken in het plot. Als de (overigens tamelijk clichérijk in beeld gebrachte) Spanjaarden de stad hermetisch hebben afgesloten, waarom kunnen de vrouwen dan toch steeds zo gemakkelijk buiten de stadsmuren komen? En zouden de personages in zeven maanden van honger niet op zijn minst een klein beetje af moeten vallen?"

Kijkwijzer: 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).
Trailer
IMDb
Première: 6 maart 2014 (113 bioscoopzalen)
K-110 minuten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten