met: Angela Schijf (Iris), Derek de Lint (Twan Benschop), Monique van de Ven (moeder), Fedja van Huêt (Ray), Thijs Römer (Peter Benschop), Victor Löw (Lode), Matteo van der Grijn (Mo), Jaap Spijkers (Sam Dijksman), Johan Siefken (bewaker FPC), Joop Keesmaat (meneer van Hees), Marie Louise Stheins (Dina), Mike Reus (Hendrik Prins), Rick Nicolet (mevrouw van Hees), Krijn ter Braak (Van de Akker sr.), Jara Lucieer (Anneke), Maartje van de Wetering (Rosita), Ernst Dekkers (bewaker FPC), Ernst ter Linden (beveiliger FPC), Dewi Morgaine (bowling guest), Lieke-Rosa Altink (Miriam Dekker),Jeroen de Man (Finn), Daniel Verbaan (Aron), Astrid van Eck (juf Inge), Zentveld Gert (politiebeambte)
Scenario: Philip Delmaar, Diederik van Rooijen, naar de gelijknamige roman van Marion Pauw. De ambitieuze advocate Iris moet schipperen in haar rol als alleenstaande moeder en strafpleiter in soms schemerige zaken. Als ze in het huis van haar moeder Ageeth logeert, stuit ze op een duister familiegeheim. Ze blijkt een broer te hebben waarvan het bestaan altijd zorgvuldig is verzwegen. De autistische Ray zit in een tbs-kliniek, veroordeeld voor de gruwelijke moord op zijn buurvrouw en haar dochtertje. Iris trekt zich het lot van haar broer aan, ook omdat ze veel overeenkomsten ziet tussen hem en haar zoontje Aron. Ze probeert haar broer vrij te pleiten, maar in haar zoektocht naar de waarheid ontdekt ze nog veel gruwelijkere geheimen.….
Producenten: Hans de Weers, Gemma Derksen, Rolf Koot, Reinout Oerlemans, Maarten Swart, Sim van Veen, Ronald van Wechem. Muziek: Bart Westerlaken. Camera: Lennert Hillege. Montage: Moek de Groot, Stanley Kolk. Casting: Job Castelijn. Production design: Harry Ammerlaan. Make up: Rob Hillenbrink. Stunts: Willem de Beukelaer.
Persreacties:
Fabian Melchers op Neerlands Filmdoek op woensdag 10 april 2013: "(...) Prima vermaak is het zeker, maar een meer zorgvuldige uitwerking was op zijn plek geweest. (...) Regelmatig worden er te nadrukkelijk wendingen in de film gestopt om voor intrige te zorgen of spanning op te roepen. Geloofwaardigheid lijkt dan soms bijzaak te zijn. (...) gelukkig staan daar een aantal originele wendingen tegenover. (...) Het boek van Marion Pauw waar de film op is gebaseerd biedt handvatten die niet altijd benut worden. Jammer, maar het maakt Daglicht zeker nog geen mislukking. Daarvoor is de cast ook simpelweg te goed. Met een mindere acteur dan Fedja van Huêt zouden de aanvallen van Iris’ broer waarschijnlijk naar het belachelijke zijn omgeslagen, maar hier blijf je erin meegaan. En om Angela Schijf, Monique van de Ven, Victor Löw, Derek de Lint en Thijs Römer in de andere rollen te zien is natuurlijk ook geen straf."
Robbert Blokland in 'Sp!ts' van donderdag 11 april 2013: "(...) een Hollandse thriller geschoeid op Hollywoodleest. Het tempo ligt hoog, de timing van de schrikmomenten is goed en de paar stunts ogen spectaculair. En hoewel Schijf de film met haar aangenaam volwassen rol weet te dragen, valt in de cast vooral de bijna onherkenbare Van Huet op die met zijn vertolking van de autistische Ray elke scene naar zich toe trekt. Toch verzandt Daglicht in de tweede helft, een probleem dat - net als bij andere recente Nederlandse thrillerverfilmingen als De Eetclub of De Verbouwing - vooral aan het basismateriaal lijkt te liggen. Het verhaal bedient zich in de aanloop naar de onthulling van het grote gruwelijke familiegeheim echt van te veel toevalligheden. Hierdoor zakt de interesse in de afloop van de speurtocht van Iris bijna weg, iets wat bij een spannende thriller natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn."
André Nientied op Nu.nl: "De laatste jaren is de Nederlandse thrillerverfilming een populair subgenre geworden. Vooral de boeken van Saskia Noort werden verfilmd: Terug naar de Kust (2009), De Eetclub (2010) en vorig jaar De Verbouwing. Dat de films meestal lachwekkend slecht waren stond een publiekssucces niet in de weg. Met Daglicht, naar een boek van Marion Pauw, is er een nieuwe titel aan het genre toegevoegd. (...) Het gelijknamige boek waar Daglicht op is gebaseerd won in 2009 de Gouden Strop, maar desondanks werd het einde van het verhaal voor de film veranderd. Curieus, maar het grootste bezwaar van het verhaal is dat een beetje thrillerkijker al na een half uur in de gaten heeft hoe het familiegeheim in elkaar zit. En dan is twee uur thriller, vol uitleggerige flashbacks en ander exposé, behoorlijk lang. Fedja van Huêt maakt een mooie Rain Man-act van zijn rol, maar Daglicht weet nooit aannemelijk te maken waarom een snuggere advocate zoveel domme dingen doet, of waarom een familie er zo op gebrand is een oud geheim in de doofpot te houden dat ze daarvoor willen moorden. Dan is het middel - nieuwe strafbare feiten - erger dan de kwaal. Maar logica is net zo schaars als daglicht in Daglicht."
Trailer
IMDb
Première: 11 april 2013 (112 bioscoopzalen)
K-114 minuten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten