donderdag 4 oktober 2012

BELLICHER: CEL

Peter de Baan

met: Daan Schuurmans (Michael Bellicher), Tim Murck (Richard Allaart, chauffeur), Anniek Pheifer (Guusje van Donnee), Huub Stapel, Anna Drijver (Kirsten Bellicher, Michaels zus), Marc Klein Essink (minister Wolbert Allaart), Sanne den Hartogh, Turan Furat (Nasir), Lykele Muus (Jonse), Gijs Naber, Dimme Treurniet (Van Bilt)

Scenario: Willem Bosch, Michael Leendertse, gebaseerd op de boeken van Charles den Tex. Hoe bestrijd je iemand die jouw identiteit gebruikt? Michael Bellicher is 's nachts getuige van een raadselachtig auto-ongeluk met fatale afloop. Na te zijn verhoord door de politie, wordt hij tot zijn stomme verbazing aangehouden. Waarom is niet duidelijk, maar alles wat Michael zegt lijkt zich tegen hem te keren. Hij wordt vervolgens overgebracht naar een politiebureau in het Westland, waar hij te maken krijgt met twee spijkerharde rechercheurs, een bizarre aanklacht en een advocate die hem niet gelooft. Daarom is het aan Bellicher zelf, om koortsachtig te zoeken naar antwoorden: wie heeft zijn identiteit gestolen en waarom? En hoe kan hij dat bewijzen?

Producenten: Pieter Kuijpers, Sander van Meurs, Iris Otten, Joost de Wolf, Ben Bouwmeester. Camera: Mick van Rossum. Production design: Harry Ammerlaan. Montage: Tanya Fallenius Braun. Muziek: Het Paleis van Boem. Productiebedrijf: Pupkin Film. Omroep: VPRO TV. Distributeur: Independent Films.

Charles den Tex (Box Hill, Australië, 21 aprl 1952) studeerde fotografie en film in Londen, doceerde Engels in Parijs, en keerde in 1980 terug naar Nederland waar hij zich vestigde als reclametekstschrijver en later als communicatie- en managementadviseur. In 2006 ging de Gouden Strop naar zijn boek De macht van meneer Miller, het eerste boek van Den Tex met Michael Bellicher. In 2008 won CEL de Gouden Strop.

De televisieserie BELLICHER: DE MACHT VAN MENEER MILLER werd in 2010 door de VPRO vanaf 7 november als vierdelige serie uitgezonden. De Amerikaanse studio 20th Century Fox kocht in 2012 de rechten van de Nederlandse trillerserie. De serie zal worden bewerkt voor de Amerikaanse televisie door de makers van onder andere de hitserie 24. CEL wordt na de speelfilmversie in de bioscoop een zesdelige serie. In deze speelfilm keren diverse figuren uit de serie terug.
De verfilming van het derde boek Bellicher: Wachtwoord is in aantocht.

Persreacties:
Robbert Blokland in 'Sp!ts' van donderdag 4 oktober 2012: "(...) In eerste instantie heeft de film wel erg veel weg van de thematisch verwante Hollywood-thriller The Net. en de terrorisme-thematiek die de film uiteindelijk aansnijdt, was toen het boek van Den Tex een paar jaar geleden verscheen actueler dan nu het geval is. Maar dat neemt niet weg dat de bioscoopfilm, net als eerder de serie, goed gemaakt en buitengewoon spannend is. De kijker wordt onvoorwaardelijk meegevoerd in de zoektocht (...) Doordat regisseur Peter de Baan het grootste deel van de tijd een inventieve draai weet te geven aan de geijkte genreconventies, blijft het verhaal tot het slot toe intrigeren. Bovendien maakt De Baan tijdens een paar leuke actiescènes optimaal gebruik van Den Haag en het Westland, waar de film grotendeels is gedraaid. (...) uitstekend te begrijpen zonder de serie (...) gezien te hebben. Al geeft voorkennis die fans van de tv-serie hebben wel een extra dimensie aan het verhaal: zij kennen bijvoorbeeld de voorgeschiedenis die de hoofdpersoon heeft met minister Wolbert Allaart en begrijpen beter wat voor bijzondere band Bellicher en zijn zus hebben."

André Nientied op NU.nl: "(...) kennis van de serie werkt zelfs ten koste van de film. Want Michael Bellicher (Daan Schuurmans) lijkt weinig te hebben geleerd van alles wat hem in de serie is overkomen aan cybercrime en aanverwante misdaden. In de film maakt hij het criminelen die zijn identiteit willen stelen heel gemakkelijk door overal hetzelfde wachtwoord te gebruiken. (...) Dat Bellicher deze Richard vertrouwt terwijl hij bij hem inbreekt is een van de vele onwaarschijnlijkheden uit Bellicher: Cel. Michael Bellicher gedraagt zich sowieso weinig logisch en erg naïef, zeker in de wijze waarop hij zelf op onderzoek uitgaat. Het levert wel de instant klassieke zin op: ‘godverdomme, we hebben een mongool ontvoerd!’Je kan je afvragen wat deze dubbele aflevering – want daar lijkt het nog het meest op – in de bioscoop heeft te zoeken. Anna Drijver duikt ook nog even op, maar zonder veel toe te voegen. Huub Stapel weet nog wel een smakelijke bijrol te maken van zijn personage. Maar desondanks is Bellicher, de film stukken minder sterk dan Bellicher, de serie."

Fabian Melchers op Neerlands Filmdoek.nl: "(...) Waar de televisieserie -afgezien van de speelduur- ook prima als bioscoopfilm had mee kunnen draaien, voelt deze bioscoopfilm juist meer als een gemiddelde televisiethriller. Het overtuigt allemaal net wat minder. Niet alleen binnen het scenario, maar ook in de cameravoering en acteurs. Het is jammer, maar de consument doet er beter aan om de serie nog eens te bekijken dan een bioscoopkaartje te kopen."

Mark Moorman in 'Het Parool' van woensdag 3 oktober 2012: "(...) CEL voor de bioscopen voelt echt te kort door de bocht. Plotwendingen, ongetwijfeld gekoppeld aan de cliffhangers in de serie volgen elkaar iets te snel op. Personages, die vermoedelijk in de serie een belangrijkere rol krijgen vliegen voorbij. (...) Het zit hem allemaal in de dosering. Schuurmans krijgt in deze vorm nauwelijks de kans om ons iets van de wanhoop van zijn personage te laten zien, als hij voelt hoe zijn leven door zijn vingers glipt."

Kijkwijzer: vanaf 12 jaar (geweld, grof taalgebruik).
Première: 4 oktober 2012 (71 bioscoopzalen)
K-88 minuten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten