vrijdag 26 september 2014

BLOEDLINK

ook: RECKLESS
Joram Lürsen

met: Tygo Gernandt (Victor), Sarah Chronis (Laura Temming), Marwan Kenzari
(Rico)

Scenario: Frank Ketelaar. Twee ex-gedetineerden bedenken in deze thriller
een waterdicht plan voor de ontvoering van de 25-jarige rijkeluisdochter
Laura Temming. Met deze kidnapping willen ze de slag van hun leven slaan.
Als zij Laura op klaarlichte dag in een bestelbus meesleuren en vasthouden
in een flat, starten al snel de onderhandelingen met Laura's vader over het
losgeld. Dan verschuift de onderlinge machtsverhouding tussen Laura en haar
kidnappers Rico en Victor en ontstaat de vraag wie nu eigenlijk dader is en
wie slachtoffer.

Producenten: Frans van Gestel, Arnold Heslenfeld, Mark Furstner, Han van der
Werff. Camera: Jasper Wolf. Production design: Harry Ammerlaan. Geluid: Jac
Vleeshouwers. Montage: Job ter Burg. Muziek: Merlijn Snitker.
Productiebedrijf: Topkapi Films. Omroep: BNN TV. Distributeur: A-Film
Benelux BV.

Het script is gebaseerd op The Disappearance of Alice Creed, een Britse
thriller uit 2009 van J. Blakeson.

Openingsfilm van het 34ste Nederlands Film Festival in Utrecht.

Persreacties:
Mark Moorman in 'Het Parool' van woensdag 24 september 2014: "(...) past in
een rijtje Nederlandse ontvoeringsfilms (...) ISABELLE (...) DE
HEINEKENONTVOERING (...) BLOEDLINK is niet anders, maar beent het genre uit
totdat er iets overblijft wat een zeldzame verschijning is in het
Nederlandse filmlandschap, een zuivere thriller, die vakkundig speelt met de
verwachtingen van de toeschouwer. (...) In de eerste tien minuten van
BLOEDLINK wordt nauwelijks gesproken (...) Met de twee ontvoerders nam
Lürsen geen risico door twee van de beste jonge filmacteurs van het moment
te nemen. Tygo Gernandt (...) Marwan Kenzari (...) relatief onbekende Sarah
Chronis (...) Ze blijft goed overeind in een heel fysieke rol. Ketelaar,
altijd sterk in eigentijdse dialogen, geeft haar de kans zich naast de
mannen te vechten: "Je hebt me fucking gekidnapt, mongool!"Maar is dat wel
zo?"

Belinda van de Graaf in 'Trouw' van donderdag 25 september 2014: "(...) Het
eerste kwartier van de kidnapfilm is bloedstollend. (...) IJzersterk is dat
die voorbereiding zich zonder dialoog voltrekt. Vijftien minuten lang kijk
je naar twee mannen met een plan. De spanning stijgt. (...) De dingen die
volgen missen de spanning van het begin. Dat wil zeggen: het is interessant
dat de machtverhouding tussen de drie steeds verschuift, maar dit gebeurt zo
vaak, en op de automatische piloot, dat het al snel ongeloofwaardig is.
(...) Van een homo-erotische spanning is bijvoorbeeld geen sprake, waardoor
de zoen tussen Kenzari en Gernandt nogal uit de lucht komt vallen. (...)"

FS in 'de Volkskrant' van donderdag 25 september 2014: "(...) bijna een
exacte kopie van het Britse THE DISAPPEARANCE OF ALICE CREED, een film die
onlangs nog op de Nederlandse televisie te zien was. Het is niet meer, maar
ook niet minder. (...) bijna shot voor shot, wending voor wending (...) veel
effect sorteert met weinig: drie acteurs, een locatie, lekker goedkoop dus.
Daarbij heeft regisseur Lürsen de twee meest intense jonge acteurs van
Nederland voor de hoofdrollen gecast (...) Niet alles werkt even goed. Echt
sympathiek zijn geen van de personages, waardoor het uiteindelijk niet
uitmaakt wie er als winnaar zal komen bovendrijven. (...) En als je een
script gaat hergebruiken, is het opvallend dat je het onlogische gehannes
met een kogel uit het origineel niet aanpast. Dat laatste valt ook te
verklaren: als je een steentje uit dit slimme opgebouwde script zou halen,
heb je de kans dat de hele zaak in elkaar flikkert. Bovenstaande minpuntjes
doen er niet toe omdat deze films toch vooral drijven op die knaop
opgebouwde spanning. De verrassing, de onvoorspelbaarheid, daar gaat het om.
Hoe je het ook wendt of keert: bij zo'n letterlijke remake is die spanning,
voor het publiek dat de film al kent in elk geval, niet meer te hercreëren."
Kijkwijzer: 12 jaar (angst, geweld, grof taalgebruik, seks).
Website
IMDb
Trailer
Première: 25 september 2014
K-90 minuten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten