Digna Sinke
met de stemmen van: Dragan Bakema
(Adriaan), Olga Zuiderhoek (moeder Onno), Rifka Lodeizen (Annet), Josefien
Hendriks (Saskia), Moniek Kramer (Claudia)
Scenario: Henk Burger, Digna
Sinke. Op de dag dat architect Onno een belangrijke prijs heeft gewonnen, is hij
onvindbaar. Geen scènes met dialoog, maar ingesproken voicemailberichten op
Onno’s telefoon vertellen het verhaal van deze conceptuele speelfilm. De strak
gekaderde beelden tonen de locaties waar de bellers zich bevinden: een kil
bedrijventerrein, een eenvoudig rijtjeshuis bij een verlaten plantsoen, een
parkeerplaats. Terwijl de verzameling landschappen van seizoenen wisselt, neemt
de wanhoop onder de naasten van de verdwenen Onno toe. Onno zien we niet in
beeld. Camera: Digna Sinke. Geluid: Marc Lizier. Montage: Albert Elings.
Productiebedrijf: SNG Film. Distributeur: Mokum Filmdistributie.
Scenarioschrijver Henk Burger had het script van ‘After the tone’ oorspronkelijk
geschreven als hoorspel, maar filmmaakster Digna Sinke (bekend van de speelfilm
‘Belle van Zuylen - Madame de Charrière’ en de documentaire ‘Weemoed &
wildernis’) zag er wel een film in. Digna Sinke vertelde voor de vertoning van
After the Tone op het Filmfestival Rotterdam dat ze verbaasd was dat ze zo hoog
in de publieksenquête van het festival terecht was gekomen. Première: 26 januari
2014 op het International Film Festival Rotterdam.
Persreacties:
Lisette van der Meij op Cinemagazine.nl: "(...) Een kanttekening aan deze
conceptuele film is dat sommige ingesproken berichten wat onecht aanvoelen.
Opgezegd met een vleug gêne en een tikje overspeeld. Zoals de meeste van ons hun
voicemails inspreken."
TROSkompas.nl: "Wat is film? Een verhaal verteld met
beeld en geluid? Filmmaakster Digna Sinke waagt zich met ‘After the tone’ aan
een bijzonder experiment door geen personages in beeld te brengen. Het resultaat
is verbluffend sterk. (...) de intimi maken via de voicemail een heel
verwerkingsproces door. (...) Geen enkel personage komt in beeld en dat zou saai
kunnen zijn, maar het tegendeel is het geval. De teksten zijn ijzersterk, de
beelden perfect passend. Door de berichten van de mensen om hem heen leer je
Onno langzaam een beetje kennen, en dat is een prestatie van formaat in een film
waarbij geen enkel personage in beeld komt. Sinke’s vormexperiment is gedurfd
maar volkomen geslaagd. Op het recente filmfestival in Rotterdam eindigde ‘After
the tone’ dan ook op een eervolle zeventiende plaats in de publiekspoll.
Regisseuse Digna Sinke hield tijdens het filmen een zeer lezenswaardige blog bij
(...)"
Algemeen Dagblad: **** “After the tone is een film die tot nadenken
stemt.” “De productie ontroert, beklijft en maakt diepe indruk.”
de Volkskrant:
**** "Burger en Sinke maakten een ingenieus, secuur en bijzonder drama, dat in
al zijn bedrieglijke eenvoud ongelofelijk weet te raken."
Het Parool: ****
"After the tone is een gedurfd experiment, dat uitstekend uitpakt."
NRC
Handelsblad: **** "intrigerende film"
Movie scene: **** “After the Tone blijft
na afloop lang onder de huid zitten door de spanning die zowel de vorm als het
zich ontrollende verhaal veroorzaakt.”
de Filmkrant: *** 2e op de lijst “5 must
see films” van de maand maart
Kijkwijzer: Alle Leeftijden.
Teaser
IMDb
Première: 27 februari 2014
K-85
minuten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten