woensdag 25 juni 2014

HEKSEN BESTAAN NIET

Aramis Tatu, Adel Adelson

met: Leontine Borsato (Concuela), Vincent Banic (Grimbeck), Aliyah Kolf (Katie), Senna Borsato (Roy), Jeannette Dini Boutelje (oma Greet), Eline De Munck (Pandora), Sharon Doorson (Astra), Karim El Guennouni (Felix), Angela Hendriks (waarzegster), Julia Nauta (Tessa), Bas Muijs (agent), Janneke Muller (Vera), Laura Omloop (Nienke), Betty Egbertje Plaat (oma Hilda), Dolores Leeuwin (moeder van Katie), Jörgen Raymann (vader van Katie), Dries Roelvink (Dries Roelvink), Joshua Rubin (Rex), Eva Simons (Solara), Dominique van Hulst (Luna), Bart Verbeeck (dansleraar), Roué Verveer (oom van Katie)

Scenario: Trui van de Brug. Ergens tussen hemel en aarde komt bij volle maan een geheime heksenraad bijeen. Deze raad bestaat uit vijf Sterrenheksen die de wereld behoedt tegen het kwaad. Concuela (Leontine Borsato), één van de vijf sterrenheksen, heeft echter slechte bedoelingen. Zij wil chaos creëren door eeuwige duisternis op aarde. De heksenraad verbant Concuela naar een spiegelgevangenis. Dit zorgt voor een groot probleem bij de overige heksen, want doordat de cirkel van vijf is verbroken, zijn hun magische krachten niet compleet en kunnen zij de aarde niet beschermen tegen Concuela’s kwade plannen.Daarom wordt een magisch amulet geactiveerd om zo op zoek te gaan naar een nieuwe vijfde sterrenheks. De mysterieuze Grimbeck (Vincent Banic) krijgt de taak om dit amulet te volgen naar zijn nieuwe eigenares. Katie (Aliyah Kolf), een vrolijk getalenteerd meisje, blijkt haar hele leven al speciale gaven te bezitten, maar is zich daar zelf niet bewust van. Van jongs af aan gebeuren onverklaarbare dingen als Katie in de buurt is. Op haar dertiende verjaardag krijgt ze een mooi amulet cadeau, dat haar magische krachten versterkt. Samen met haar beste vriend Roy (Senna Borsato) ontdekt ze hoe ver haar krachten gaan, maar wat ze niet weet is dat zowel Concuela als Grimbeck wanhopig naar haar op zoek zijn…

Producenten: Adel Adelson, Mustapha Boudellah, Eric de Groot, Frank Groenveld, Rodney Leysner, Evert van de Grift. Muziek: Troy Schipper. Camera: Aramis Tatu. Montage: Henk van der Velden. Make up: Hanna Tuwanaakotta. Casting: Adel Adelson, Mustapha Boudellah, Rodney Leysner.

Persreacties:
Fabian Melchers in 'de Telegraaf' van woensdag 18 juni 2014: " (...) Bijster origineel is dat verhaal misschien niet, maar dat zal de jeugdige kijkers niet veel uitmaken. Die kunnen hun hart ophalen met mooie special effects en de met zichtbaar plezier spelende Leontine Borsato, als de valse heks die het plan heeft om de wereld in eeuwige duisternis te hullen. Wat wel stoort is dat regisseurs Aramis Tatu en Adel Adelson zo warrig tussen scènes heen en weer springen. Het ene moment rent Katie over straat, het andere moment is ze thuis, dan weer in het bos. Intussen schakelt Heksen bestaan niet nog tussen het heksenkasteel, Katie’s ouders, een pestkopje op de dansschool, een hulpje van de goede heksen en twee handlangers van de slechte heks. Zeker voor de jonge kijkers zou dat nog wel eens verwarrend kunnen worden."

Yara Plasman op 'FilmTotaal.nl' op 17 juni 2014: " (...) Een groot deel van de sterrencast debuteert in Heksen Bestaan Niet. Dat niet alle castleden doorgewinterde acteurs zijn wordt vrij snel pijnlijk duidelijk. Het acteerwerk is erg houterig en er wordt te overduidelijk kinderlijk geacteerd. Het lijkt allemaal meer op een voorleesverhaaltje uit Sesamstraat dan op een spannende avonturenfilm. Van alle debutanten maakt Holland Got Talent-ster Aliyah Kolf de meeste indruk. Bij haar is nog best enig acteertalent te bespeuren. Eva Simons kan het daarentegen beter bij zingen houden. Behalve Aliyah zijn er nog een paar acteurs die niet onverdienstelijk overkomen. Zo lijken Jörgen Raymann en Dolores Leeuwin perfect op elkaar ingespeeld en stroomt het acteerbloed duidelijk door de aderen van de familie Borsato. Vooral Leontine weet de ijzig koude heks Concuela erg sterk neer te zetten, maar ook zoon Senna komt heel naturel over. De leukste bijrol wordt neergezet door Echt Gooisch Meisje Pauline Wingelaar, die met haar hysterische lach een hele gezellige ordinaire domme del uit haar hoge hoed tevoorschijn tovert. De slechtste bijrollen zijn die van Felix en Rex. De hond en kat van heks Concuela, die worden omgetoverd tot mensen om haar te helpen ontsnappen. De twee lijken nog het meest op een bijzonder slechte imitatie van de boeven Marv en Harry uit Home Alone. De uiterlijke gelijkenis is niet te missen, de een met wazige krullen en de ander met een zwarte muts. Voor het maken van de film zijn kosten noch moeite gespaard. Een deel van de cast reisde af naar het buitenland, maar of die trip nou het juiste extraatje oplevert, valt te betwijfelen. Het is namelijk wel heel duidelijk te zien dat de beelden van de verzonnen stad waar Katie woont, zowel in Nederland als in het buitenland zijn opgenomen. Dit komt de continuïteit niet echt ten goede. De visuele effecten waar de film bol van staat, zijn wel vrij aardig gedaan. Het tempo ligt hoog en scènes wisselen elkaar snel af. Wellicht is dat de verdienste van regisseur Aramis Tatu, die met een achtergrond in tv-commercials en videoclips waarschijnlijk wel van vaart houdt. Hierdoor is de film ondanks alle gebreken toch vrij gemakkelijk te behappen. Dat Heksen Bestaan Niet over het algemeen weinig indruk maakt komt voornamelijk door het slechte acteerwerk en de slappe grappen. Als een flauwe verwijzing naar de gele speedo van Dries Roelvink het 'grappigste' moment is, dan zegt dat natuurlijk al genoeg."

'de Gelderlander' van 18 juni 2014: "De Nederlandse jeugdfilm 'Heksen bestaan niet' is op bijna alle fronten mislukt. Het verhaal is rommelig, de dialogen klinken houterig en het acteerwerk valt eveneens tegen. Op 1 uitzondering na. (...) De dialogen in 'Heksen bestaan niet' zijn vaak tenenkrommend. Er wordt over de hele linie belabberd gespeeld, met uitzondering van hoofdrolspeelster Aliyah Kolf als 13-jarige meisje dat over magische krachten blijkt te beschikken. Met een eervolle vermelding voor Leontine Borsato, die met haar moe-ha-ha-ende vertolking van de boze heks nieuwe invulling geeft aan het begrip overacteren. En dan de montage. Wat een puinhoop. De makers wilden een soort fantasielocatie creëren door opnamen in Rotterdam te mengen met opnamen uit de Canarische eilanden. Deze zijn zonder enig gevoel voor ruimtelijke continuïteit aan elkaar geplakt, waardoor de ontknoping niet om aan te zien is. Bizar is ook de sluikreclame."

Kijkwijzer: 6 jaar (angst, geweld)
Site
IMDb
Trailer
Premiere: 18 juni 2014
K-90 minuten

woensdag 11 juni 2014

STUK!

Steven de Jong

met: Jackie van Parijs (Elizabeth), Sanneke Bos (moeder van Elizabeth), Steven de Jong (vader van Elizabeth), Pleuni Touw (oma van Elizabeth),  Leo de Jong (Alec), Aafje van der Pol (moeder van Alec), Okko van der Pol (vader van Alec), Yolanthe Cabau (Saar Beerman), Cas Jansen (Michael de Boer), Tatum Dagelet (directrice Emans), Rick van Elk (Sebastiaan), Fedde Hoekstra (Sundar), Rense Westra (Fedde Gerlofs Donia), Dick van den Heuvel (bezoeker), Hugo Metsers (barkeeper), Yldau de Boer (Sabina), Ilyas Incesulu (Jeremy), Elodie Hooftman (Riley), Fleur de Lisle (Denise), Kim Kötter (Rachel), Shriejan Paudel (Mourad), Mees Bink (Jurgen), Nynke Faber (kassajuffrouw drogist), Hilly Harms (oude vrouw), Rosalinde den Outer (Manon), Nick Golterman (Iwan), Amin Ait Bihi (Cliften), Youri Zwavrel (verkoper), Henk Douwsma (sportleraar), Johan Nijholt (agent), Frans Vriesendorp (man met hond), Wietske de Jong (kassavrouw), Froukje Schaaf (klant drogist), Romke Gabe Draaijer (Bojan), Ron Schaft (stokoude tandeloze bode), Judith Visser (klant winkel)

Scenario: Steven de Jong. Elizabeth wordt getreiterd, aangerand en gruwelijk gepest. Misschien omdat ze moeders mooiste niet is, misschien omdat ze een BH van de HEMA draagt of omdat er altijd wel iemand de pispaal moet zijn. Elizabeth (18) heeft het er moeilijk mee.. vooral omdat de leukste jongen van het Mercator College in Rotterdam Alec (19) haar nauwelijks ziet staan. Die heeft alleen oog voor de bloedmooie Riley (18). Zo’n meisje dat alles lijkt te hebben. Als de rollen worden omgedraaid is de dood nabij.

Producenten: Anne-Jan de Jong, Steven de Jong, Sjoek Nutma, Arya Tariverdi, Sander Terpstra, Peter Warnier. Muziek: Ronald Schilperoort. Camera: Edwin Donders. Art direction: Yvonne Dijkstra. Make up: Arjen Van Der Grijn. Geluid: Bas Lookman. Kostuums:  Chantal van Setten.

De film is betaald door Steven de Jong met een paar vrienden. Geen filmfonds, geen omroep, geen distributeur. De makers: "Stuk! geeft commentaar op een schrijnende situatie in de leefwereld van jongeren waarin uiterlijk een belangrijke rol lijkt te spelen en pesten aan de orde van de dag is. Stuk! is een asgrauwe film.. Een spannende maatschappelijk relevante thriller."

Kijkwijzer: 12 jaar (grof taalgebruik, geweld, angst). De makers adviseren de film voor 14 jaar en ouder (maar daar is geen leeftijdscategorie voor).
Trailer
Site
IMDb

Persreacties:
Mario Wisse in 'Sp!ts' van woensdag 11 juni 2014: "(...) Regisseur Steven de Jong, die ons trakteerde op gezellige familiefilms als Snuf de hond en De hel van '63, tapt met Stuk! dus eens uit een heel ander vaatje. Dat verdient een compliment. Het zijn misschien vervelende scènes om naar te kijken, maar het is goed dat hij de meedogenloosheid van Elizabeths belagers toont. Het zorgt ervoor dat je als kijker de woede en machteloosheid voelt die een slachtoffer van pesten dag-in-dag-uit moet voelen. Wat dat betreft is Stuk! een geslaagde film. Wat dat betreft, want de eentweetjes tussen Yolanthe Cabau, die een rechercheur speelt, en haar hoogbejaarde compagnon zijn een beetje truttig en de ontknoping van het verhaal doet nogal B-filmachtig aan. Afgezien daarvan: goede film met een nog betere boodschap. Waar hopelijk iets van opgestoken wordt."

Fabian Melchers in 'de Telegraaf' van woensdag 11 juni 2014: "Met het hart op de goede plaats kom je een heel eind, dat heeft Steven de Jong al meerdere keren bewezen. De regisseur mag dan geen hoogvlieger zijn in de Nederlandse filmwereld, met zijn kenmerkende oerhollandse sfeer weet hij wel vaak een bepaalde charme over te brengen. In bijvoorbeeld de Kameleon-avonturen of De scheepsjongens van Bontekoe. Met Stuk! wijkt hij daar van af. En dat is jammer. De Jongs bedoelingen zijn nog altijd even oprecht, maar in een psychologische thriller worden zijn tekortkomingen als filmmaker eerder zichtbaar. Hij wil te veel met deze boekverfilming, over een meisje dat doorslaat omdat ze stelselmatig wordt getreiterd. Pesten, loverboys,
schoonheidsidealen, abortus, boulimia, rouwverwerking; het komt allemaal langs, maar overtuigen doet het niet. Het scenario is te rommelig en De Jong mist de finesse om een indringende sfeer op te roepen. Alles is te nadrukkelijk uitgewerkt (personages denken hardop, grauw beeld en extreme groothoeklenzen moeten spanning oproepen) waardoor hij zijn doel ver voorbij schiet. Spijtig voor hoofdrolspeelster Jackie van Prijs, die zich ondanks alle beperkingen van de film nog aardig staande weet te houden."

Wouter Los op 'Cinemagazine' op 8 juni 2014: "(...) Dat de productiewaarde van ‘Stuk!’ niet al te hoog ligt, is geen onoverkomelijk probleem. Het geeft De Jong de kans zich te richten op puur cinematografische filmtechnieken. Stijl moet vrij baan krijgen. Zonder onnodige opsmuk is het gebruik van licht, de cameraposities en het acteerwerk meer dan anders van essentieel belang. ‘Stuk!’ kiest daarin voor een rauwe en kleurloze benadering. Kunstlicht is vrijwel afwezig. Dat resulteert in een sterk gevoel van authenticiteit. Ook de positie van de camera draagt daar aan bij. Veel extreme close-ups, met gebruik van groothoeklens, geven het gevoel dicht op de huid te zitten van de tot waanzin gedreven Elizabeth. Het acteerwerk van de onervaren actrice is daarbij niet slecht. Voor Nederlandse begrippen zijn er meer acteerprestaties ingetogen en naturel. Helaas gaat dat lang niet bij iedereen goed en zitten sommige acteurs er volkomen naast met hun intonatie. In pakweg de eerste drie kwartier wordt zo een beklemmende kijk gegeven op een tot explosie gedoemd leven. Daarna valt ‘Stuk!’ als een pudding in elkaar. Daar zijn vooral de overvloed aan thematiek, overbodige plotlijnen en wisselende perspectieven debet aan. Elizabeth en haar medescholieren krijgen niet alleen te maken met pesten, maar ook is er een abortusproblematiek, zijn er signalen van anorexia en komt er ook nog een loverboy bij kijken. Het is een beetje veel. Alsof het gehele oeuvre van Carry Slee in de film moest worden geïmpregneerd. De film laveert in zekere zin tussen het veelgeprezen ‘Spijt’ (Dave Schram) en de Stephen Kingverfilming ‘Carrie’ (Brian de Palma). Het onvermogen om tussen de twee te kiezen, resulteert in een film die het dan beide probeert te zijn. Het gevolg daarvan is dat het niveau van die films geenszins gehaald wordt. ‘Stuk!’ blijft daarbij ver binnen de grenzen van het toelaatbare. Dat kan allemaal veel scherper. Zeker zonder de invloed van externe bemiddelaars. Ook is de speelduur van een kleine twee uur te lang. Door een gebrek aan fijnzinnigheid wordt al snel duidelijk hoe de vork in de steel zit. De spanning is dan al gevlogen. De poging van Steven de Jong om ‘Stuk!’ op geheel eigen kracht te maken is lovenswaardig. Toch lijkt hij ergens het spoor bijster geraakt te zijn. ‘Stuk!’ is daardoor een rommelige film die te vaak sterke momenten afwisselt met de vaker voorkomende zwakke. Terug naar de tekentafel!"

Première: 12 juni 2014
K-110 minuten