donderdag 28 juni 2012

BRAMMETJE BAAS


Anna van der Heide

met: Coen van Overdam (Brammetje Baas), Katja Herbers (moeder Els Baas), Tjebbo Gerritsma (vader), Roosmarijn van der Hoek (Kimmetje Baas), Egbert Jan Weeber (meester Mark), René Groothof (meester Vis), Isabelle Smit (Liselore), Ria Eimers (directrice), Meral Polat (juf Esma)

Scenario: Tamara Bos. De energieke Brammetje is zes jaar en kan een heleboel dingen heel goed. Hij kan al AVI 2 lezen, drummen op de tafel, hoger springen dan zijn vader (op de trampoline) en wel drie meisjes op de kar over het schoolplein trekken. Er is eigenlijk maar één ding dat Brammetje helemaal niet goed kan, en dat is stil zitten. Brammetje Baas denkt veel na over de wereld om hem heen. Hij heeft ontzettend veel zin om naar groep drie te gaan. Maar dan komt hij bij de strenge meester Vis in de klas. De ouderwetse meester Vis heeft geen oog voor de binnenwereld van het bewegelijke ongeconcentreerde jongetje en zet alles op alles om Brammetje in de pas te laten lopen. De ouders van Brammetje worstelen met de vraag in hoeverre zij van hun zoontje moeten verlangen dat hij zich aanpast zonder doodongelukkig te worden.

Producent: Burny Bos en Ruud van der Heyde. Uitvoerend producenten: Kim Oomen, Piek Seebregts. Eindredactie: AVRO, Mylene Verdurmen. Camera: Jan Moeskops. Montage: Michiel Reichwein. Production design: Elsje de Bruijn. Animatie: Balder Westein. Muziek: Fons Merkies. Geluidsnabewerking: Jan Willem van den Brink. Kostuumontwerp: Marian van Nieuwenhuyzen, Marion Boot. Make-up/haar: Françoise Mol. Kindercasting: Elske Falkena. Casting: Kemna Casting. Casting: Job Castelijn.

Persreacties:
Arjan Welles op NeerlandsFilmdoek.nl: "Een jaar of vijftien geleden had misschien dan geen mens het er nog over, maar ADHD en alle varianten hierop mag je echt niet meer als een ‘modeziekte’ afdoen. Het is een uitgebreid onderzochte, complexe aandoening die niet enkel wordt gekenmerkt door een overmatige hoeveelheid energie. ADHD gaat gepaard met concentratiestoornissen, een overmatige beweeglijkheid maar bovenal met een omgeving die er doorgaans weinig begrip voor kan opbrengen. De woorden ADHD, concentratiestoornis of aandachtstekort worden niet in de mond genomen in de Nederlandse jeugdfilm Brammetje Baas, het bioscoopdebuut van Anna van der Heide. Niet omdat de termen angstvallig vermeden moeten worden, maar omdat de belevingswereld van de zevenjarige hoofdpersoon centraal staat en niet het etiketje dat er op hem te plakken is. (...) Van der Heide heeft haar optimistische jeugddrama in een creatieve vorm gegoten. Een voice-over uitgesproken door een onervaren acteurtje is een riskante onderneming, maar de debuterende Coen van Overdam brengt het er in zijn titelrol en achter de microfoon glansrijk vanaf. Door het gebruik van de vertelstem is er voor Overdam wat minder tijd ingeruimd voor dialogen, maar Bos en Van der Heide hebben er een goede balans in weten te brengen. Juist om de doelgroep aan te spreken heeft Van der Heide gekozen voor een eigenzinnige aanpak, waarbij naast het vlotte maar geenszins gehaast tempo vooral de simpele maar doeltreffende animaties en beeldtrucjes van Balder Westein een lust voor het oog zijn. Westein weet inzichtelijk te maken wat er allemaal door het drukke koppie van Brammetje aan gedachten, associaties en impressies raast. Het is een knoepert van een cliché, maar de ouders van Brammetje en zijn biograaf Anna van der Heide hebben gedacht in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Door de innemende aanpak wil je de filmmaakster en scenarist deze open deur zonder moeite vergeven. Dat geldt eveneens voor de episodische verhaalaanpak en de boodschap dat je best anders dan de rest mag zijn omdat dit je juist uniek maakt. Dat bewijst ook wel Jochem Myjer, die het lied dat over de aftiteling schalt schreef en vertolkte. Mjyer heeft immers van druk doen zijn handelsmerk gemaakt. Brammetje Baas kan zich moeiteloos meten met recente uitstekende vaderlandse jeugdfilms als Achtste-groepers Huilen Niet, Mijn Avonturen Door V. Swchwrm en Kauwboy."

Leo Bankersen in 'de Filmkrant' van juni 2012: "(...) Brammetje (een ontwapenende Coen van Overdam) (...) een humoristische en prettig ongecompliceerde, hoewel ook een tikkeltje voorspelbare geschiedenis waarin wordt uitgedragen dat we drukke en ongedurige kinderen toch vooral moeten begrijpen. Om aan het eind nog even snel te benadrukken dat we allemaal onszelf mogen zijn en dat het juist prachtig is dat iedereen anders is. Daar zijn we het natuurlijk mee eens, maar met zo'n hartveroverend slim en creatief jongetje dat de prachtigste plakboeken fabriceert hebben de makers niet het moeilijkste voorbeeld genomen om dit te illustreren. De jongste kijkertjes zullen van dergelijke bedenkingen overigens geen last hebben. Voor hen is het vooral een aansporing om je fantasie te gebruiken."

Merike Woning in 'Metro' van donderdag 28 juni 2012: "(...) Het is een onderhoudende film met leuk knip en plakwerk. Waarschijnlijk is de film aantrekkelijker voor ouders dan voor kinderen. (...) De dialogen van de kinderen zijn soms wel heel erg volwassen. De vraag is of een zevenjarig meisje zegt: 'De meester wist wat hij deed, jij niet. Je bent zoals je bent.'"

Floortje Smit in 'de Volkskrant' van 28 juni 2012: "(...) Zo ontwapenend als Coen van Overdam is als Brammetje, debuterend regisseur Anna van der Heide laat wel degelijk zien hoe ontzettend irritant het gedrag van zo'n kind kan zijn. Dat hij volwassenen tot wanhoop kan drijven, is in haar regie geen wonder. Maar tegelijkertijd weet ze alles wat hij doet volstrekt logisch te maken. Ze laat Brammetjes gedachten constant door het beeld tuimelen, letterlijk, vaak in de vorm van de leuke, knapgevonden animaties van Balder Westein. Het maakt de film een kleurrijk feestje, en tegelijkertijd maakt het Brammetjes frustratie dat hij 'zijn hoofd nu eenmaal niet kan stoppen' knap invoelbaar. Wat Brammetje nou precies mankeert? Adhd? Mogelijk. Of Pdd-nos? Zou ook kunnen. Het prettige aan Brammetje Baas is juist dat het ver weg blijft van een reeks moeilijke medische benamingen, doktoren en medicijnen. Hier is eigenlijk maar één oplossing voor Brammetjes probleem. 'Ik denk dat jullie hem nog niet echt begrijpen', verwoordt zijn moeder het bij de directrice van de school. Het is een wat makkelijke oplossing voor de opstapelende problemen die scenariste Tamara Bos aandraagt in deze toch al vriendelijke versie van de wereld die louter bevolkt wordt door goedbedoelende volwassenen. Maar het is ook een lieve boodschap: een beetje openstaan voor degenen die niet meteen in een hokje passen, zou al een heel stuk helpen."

Eric Koch in 'de Telegraaf' van donderdag 28 juni 2012: "(...) gelukkig heeft een jonge invalkracht (Egbert Jan Weeber) meer ruimte voor de invallen van Brammetje. Ook om die ontwikkeling zullen de jonge kijkers zijn belevenissen met veel enthousiasme bekijken. Hun ouders herkennen ook de andere kant van de medaille. Ze reageren als Brammetjes ouders: hoofdschuddend soms, maar toch steeds weer vertederd. De uitgekiende, genuanceerde presentatie van debuterend regisseur Anna van der Heide en scenariste Tamara Bos treffen doel en hart. Net als het uitstekende acteren, met name van Tjebbo Gerritsma en Katja Herbers als vader en moeder Baas, René Groothof als meester Vis en de vertederende Coen van Overdam als Brammetje en Isabelle Smit als zijn vriendinnetje Liselore."

Trailer 

Kijkwijzer: Alle Leeftijden.
Première: 27 juni 2012
K-83 minuten


donderdag 14 juni 2012

DE NOBELPRIJSWINNAAR


ook: THE NOBEL PRIZE WINNER
Timo Veltkamp

met: Marc van Uchelen (Joachim West), Harry van Rijthoven (Fabian Remarque), Carly Wijs (Lea), Chloé Leenheer (Annabel Bakker), Rifka Lodeizen (Ilse), Femke Lakerveld (Monica Meeuwis), Justus van Oel (huismeester), Martijn Fischer (Bert de Brauw), Ruben Brinkman (detective), Rein Edzard de Vries (Theo Marcellis), Bart Klever (Hobo), Sieger Sloot (typemachineverkoper), Raymond Thiry (nachtclubeigenaar), Jasper Boeke (boekwinkel eigenaar), Sabrina van Halderen (Annabelss moeder), Geert Lageveen (zoon van overledene), Myranda Jongeling (zuster), Laura de Boer (Eefje), Hidde Pel (Bert de Brauw jr.), Niels Croiset (Bailiff), Lieke-Rosa Altink (weduwe), Has Drijver (huisarts), Katrien van Beurden (hotelmedewerkster), Anne Beentjes (politieagent), Miranda Koelemeijer (dikke vrouw), Luca Romagnoli (Bert de Brauw III), Matthijs Kat (zakenman in hotelkamer)

Scenario: Timo Veltkamp. Een tragikomische zedenschets over de schrijverswereld en zijn psychologisch gemankeerde bewoners. Met een introvert geniale, maar nauwelijks publicerende schrijver die door zijn hanige uitgeefster spottend 'onze huis-Dostojevski' wordt genoemd, tegenover een extraverte bestseller-auteur met writer's block. Met zijn krachtige zwart-wit, strakke kaders en wereld van privédetectives en nachtclubs creëert De Nobelprijswinnaar de sfeer van een klassieke misdaadfilm, maar dan voorzien van droogkomische oneliners. In het scenario van debuterend speelfilmregisseur Timo Veltkamp - die in 1999 samen met Ger Poppelaars het Gouden Kalf voor Beste Scenario won voor Missing Link - blijken de personages en gebeurtenissen gaandeweg steeds meer verbanden te hebben. 'Mijn diepste overtuiging als schrijver,' aldus de pretentieuze bestsellerauteur in een van de vele zelfverwijzende opmerkingen van de film, 'is dat de dingen in elkaar moeten grijpen.' Met muziek van avant-gardecomponist John Zorn.

Productiemaatschappij Viaggio Film. Producenten: Maars van Haaften,Timo Veltkamp. Muziek: John Zorn. Camera: Lonneke Worm. Montage: Michal Chmarzynski. Casting:Saida van der Reijd. Art direction: Vera van de Sandt. Kostuums: Margriet Procee. Make up: Esther Claus. Geluid: Johan Rompelberg. Distributie: Mokum Film Distributie.

Timo Veltkamp maakte de film geheel in eigen beheer.Na een lange weg langs fondsen en omroepen besloot hij geld te lenen van vrienden en bekenden en scharrelde hij anderhalve ton bij elkaar. Kemna Casting benaderde acteurs die voor niets mee wilden werken. En Veltkamp benaderde de Amerikaanse avant-gardecomponist John Zorn voor de soundtrack: "Gewoon op goed geluk. Ik had binnen de kortste keren antwoord en toen heeft hij de muziek op één zondag gecomponeerd. Elk uur kwam er een mailtje voor overleg.(Bron: de Filmkrant, juni 2012)

Over de keus voor zwart-wit in 'de Filmkrant' van juli 2012: "Het is ook iets verbindends, dat zwart-wit. Dus voor een deel heb je dan je art direction al. Ik heb alles zelf gedaan en er zit minder druk achter om te scoren bij het publiek of iets dergelijks."

De film ging in 2010 op het Nederlands Film Festival in première, maar bereikte de reguliere bioscopen pas in juni 2012.

Persreacties:
Joost Broeren in 'de Filmkrant' van juni 2012: "(...) de vele verhaallijntjes stapelen zich in het begin chaotisch op, om pas na een klein uur vaart te krijgen. Maar dat alles uiteindelijk wel érg toevallig op zijn plek valt — een veelgehoorde klacht bij mozaïekfilms als deze — is in het geval van De Nobelprijswinnaar juist een kracht. Dat toeval is namelijk de essentie van het eigenzinnige, onderkoeld grappige zwart-wituniversum dat Veltkamp zo vaardig neerzet."

Guido Franken op Neerlands Filmdoek.nl: "Met een budget van 150.000 euro en belangeloze medewerking van cast- en crewleden is De Nobelprijswinnaar een verrassend sfeervolle film geworden. De film volgt de levens van vier personages, die langzaamaan steeds meer met elkaar te maken krijgen. Regisseur en scenarist Veltkmap schetst een eigenzinnige wereld, waarin fijne en komische personages en zwart-komische, absurdistische opmerkingen elkaar in een aangenaam tempo afwisselen. De sfeervolle zwartwit-fotografie maakt het plaatje vervolgens compleet. Iets minder geslaagd zijn enkele bijrollen en de uitwerking van enkele subplots, maar dit mag de pret niet drukken; De Nobelprijswinnaar is een verrassend sterk en eigenzinnig regiedebuut."

Kijkwijzer: 12 jaar (seks, geweld, angst).
Première: 14 juni 2012
ZW-93 minuten

Bekijk de trailer