met: Horace Cohen (Antoin), Fabian Jansen (Rob), Tara Baerveldt
(Russische webcamgirl Natasha), Angelique de Bruijne (Rob's echtgenote Germa),
Frieda Pittoors (moeder Antoin), John Buijsman (vader Antoin), Lies Visschedijk,
Ilse Warringa
Scenario: Marc van Uchelen. Mensenschuwe Antoin zet zijn eerste
schuchtere amoureuze schreden op internet. Hij doet dat onder leiding van zijn
doortastende buurman Rob, die allang de geneugten van virtuele meisjes in de
afzondering van zijn werkkamertje heeft ontdekt. Maar de verlegen Antoin brengt
er niet veel van terecht. Dus laat de geile buurman een blonde webcambabe uit
Rusland overkomen. Gaandeweg dringen zich steeds meer mensen zich aan Antoin
op, hetzij via zijn laptop, zoals zijn ouders, hetzij via de voordeur, zoals
zijn bedrogen buurvrouw. Allemaal worden ze gevangen door de webcam die altijd
en overal aanstaat.
Producenten: Eric Smit, Marc van Uchelen, René Nouwens. Camera: Maurits
Veldhuijzen van Zanten, Beer Buijsman, Willem Jan Doornweerd. Production design:
Lou Huijs. Montage: Allard Zoetman. Productiebedrijf: Smit&Jansen. Distributeur:
Amstelfilm.
Webcam is niet met de webcam opgenomen. Er werd gebruik gemaakt van een
GoPro, een miniatuurcamera die vaak wordt ingezet voor sportopnames.
Regisseur-acteur Marc van Uchelen komt zelf niet in beeld. Hij diende
twee keer zijn plan in bij het Filmfonds, maar werd afgewezen. Opgenomen in
zeven dagen. Voor 10.000 euro gemaakt. Het enige wat geld heeft gekost was
catering, materiaal, benzine. Iedereen krijgt een perscentage. Hij is verkocht
aan UPC on demand en aan een distributeur.
In première op zondag 25 september 2011 op het Nederlands Film Festival. Op 31 mei 2012 ging de film onder andere in Lux in Nijmegen in roulement.
Persreacties:
Leo Bankersen in 'de Filmkrant' van mei 2012: "Alles
wat we zien in deze absurdistische lowbudgetfilm is gefilmd vanuit het perspectief
van een webcam. Lekker vervreemdend, al had het best nog wat spitser gekund.
(...) Nu moeten we het voornamelijk doen met het contrast tussen de moderne
techniek en de treurigheid die deze droefgeestige tobbers uitstralen. En
eerlijk gezegd beginnen die rare webcamkaders al snel een beetje saai te
worden. De ingrediënten zijn veelbelovend genoeg om Webcam gezien te willen
hebben, maar de uitwerking is minder snedig, hilarisch of ontroerend dan we
mochten hopen. Zo heel verrassend is die uitvergroting van alledaagse
naargeestigheid nu ook weer niet en met personages die de typetjes nauwelijks
ontstijgen dreigt zelfs het gevaar van ouderwetse kluchtigheid. Soms gloort er
iets meer, zoals die keer dat de doorgewinterde Natasha zich toch een beetje zorgen
maakt om Antoin, of wanneer de bedrogen buurvrouw eindelijk zonder
internetverbinding haar hart uitstort. Maar los van het prettig bevrijdende
slotbeeld levert dat geen echt nieuwe wendingen op, en dat is jammer."
Barend de Voogd op NU.nl op 30 mei 2012: "(...) De camera beweegt
niet, dus je zit 72 minuten lang aan te kijken tegen het sterk vertekende beeld
van een woonkamer in een doorzonwoning. Waarbij het tegenlicht uit deuren en
ramen geregeld zorgt voor uitgebrande vlekken. Dat zou allemaal nog te vergeven
zijn, als Webcam een inventief en geestig verhaal was geweest. Helaas. De
opzettelijke lulligheid, het Engels met dik aangezette Hollandse en Russische
accenten (‘Wat must I do nau?’) en het lach-of-ik-schiet-acteren brengen
werkelijk geen enkele geslaagde grap in de bioscoop. Niet tragi-komisch, maar
vooral tragisch onleuk. Horace Cohen in zijn pyjama met een bruine boterham met
kaas is beslist het toonbeeld van eenzaamheid, maar een boeiende film levert
het niet op. Natuurlijk doe je de mobiel uit in de bios, maar Webcam vraagt er
bijna om dat je ondertussen je mail of facebookprofiel gaat zitten
checken."
Première: 31 mei 2012
K-77 minuten